• SHIFT Flotta

Miért érdemes lengéscsillapítós elektromos rollert választani?



Olcsóbb árkategóriában jellemzően lengéscsillapítás nélküli elektromos rollerekkel találkozhatunk, az utcás is ezekből, illetve még a nyomó rugós rollerekből láthatjuk a legtöbbet.


Üzemeltetési tapasztalatunk alapján azonban úgy gondoljuk, hogy érdemes megfontolni az egyszerűbb lengéscsillapítókkal járó kis többlet beruházást, meg fog térülni.

Milyen problémákat okoz a lengéscsillapítás hiánya?

Lengéscsillapító nélkül az elektromos rollerünk az út minden egyenletlenségét vissza fogja adni. A gyártók többsége az egyszerűbb modelleket tükörsima utakon mutatja be, és arra egész jól is használható - bár egy alacsonyabb útpadka is problémás lesz utunk során.


Ugyanakkor - különösen a magyar utakon - nem mindig egyenletes útburkolaton közlekedünk, és ilyenkor a rázkódás nem csak az utazás kényelméből vesz el, hanem idővel az alkatrészek kopására is hatással lesz. Különösen a kerékcsapágyaknak, az összezárásért felelős mechanikának, de akár a vezérlésért felelős elektronikai alkatrészeknek sem tesz túl jót a folyamatos zötykölődés.


Kemény gumi kerék helyett fújt kerék?

Marketing üzenetben többször találkozunk vele, hogy a fújt kerék majd segít csillapítani a rázkódást. Ez részben (kis részben?) igaz is lehet, de aki rollerezett már fújt kerekes rolleren töredezett járdán, az tudja, hogy közel sem tökéletes megoldás.


Arról nem is beszélve, hogy okozhat defektet idővel (tehát plusz feladatként megjelenhet a kerék töltése, vagy az időnkénti szervízigény.


És nem árt azt sem megfontolni, hogy minél puhábbra hagyjuk a kereket, hogy az jobban csillapítson, annál nagyobb lesz a gördülési ellenállás, és azzal párhuzamosan csökkenteni fogja elektromos rollerünk hatótávolságát. Fórumokon 4-4.5 bar-ra ajánlják a fújt kerekek nyomását, ott pedig már nem sokat fog csillapítani.


Milyen lengéscsillapító típusok érhetők el?


Alapvetően érdemes megkülönböztetni az aktív és a passzív lengéscsillapítást.


A passzív csillapítási megoldások közül a legegyszerűbb az egyszerű gumigyűrűs, gumilapos (illetve gumikerekes), vagy nyomó rugós csillapítás. Ezek általában az első kerék rázkódását csillapítják, illetve sok esetben a kormányrúd alsó részénél kerülnek elhelyezésre. Az utazás kényelmét minimálisan javítják, de az alkatrészek rázkódását kevésbé, hiszen a váz alsó része ugyanúgy megkapja a terhelés.


Lényegesen jobb és kényelmesebb utazást eredményez a laprugós felfüggesztés. Ez még mindig passzív csillapítás, és leginkább a terepjáróknál használt hajlított laprugókhoz tudnánk hasonlítani. (Az elektromos rollerek sajátosságai miatt ezek formája inkább visszahajlított)


A laprugós csillapítás esetében a rázkódást már a keréknél elnyelik az első és hátsó tengelyhez rögzített laprugók, így az utazás is kényelmesebb lesz és az elektromos roller is lassabban fog avulni.

A prémium kategóriában pedig az aktív, jellemzően hidraulikus vagy sűrített levegős rugózás a jellemző. Árkategóriában itt már 300.000 forint felett járunk.



Összességében még fiatal az elektromos rollerek piaca, a gyártók is kísérleteznek a különböző megoldásokkal, mi a legkomfortosabb, ezért vásárlás előtt érdemes többféle megoldást is kipróbálni.


Vállalati bérleti konstrukció


Webshop



23 views0 comments