top of page
  • Writer's pictureSHIFT Flotta

Elektromos roller történelem - 100 év után sikerült újra feltalálni

Az elektromos rollerek az utóbbi időben az utcakép állandó részévé váltak, elsősorban nagyobb városokban, ahol a megosztás alapú szolgáltatások üzemelnek, de azon kívül is igaz ez, hiszen egyre többen választják közlekedési eszközként. Ugyanakkor bármennyire is 21. századi fejlemény az elterjedésük, klasszikusan olyan eszközről van szó, ami valójában már jóval régebben megjelent az utcákon.

Az alábbi kép több mint 100 éve készült, ha minden igaz, akkor New York utcáin.

Az elektromos rollerek eredete

A koncepció megalkotását már 1895-ben szabadalmaztatta bizonyos Mr. Ogden Bolton. A tervében egy elektromos motor általi hátsó kerék hajtású jármű szerepelt. Az elektromos motor egy 10 voltos akkumulátorról kapta meg az egyenáramot, amely 100 amper feszültséget volt képes leadni.

Pár évvel később egy Ajax Motor elnevezésű cég kezdte meg a járművek gyártását, amely végül nem jutott el nagy mennyiségben a piacra (a képeken valószínűleg ez a, már első kerék hajtású járgány látható).

Ahogyan azt a képeken is látjuk, elég testes eszközökről volt szó, és a kor akkumulátor technológiája mellett biztosan nem is lehetett könnyű és az elektromotor méretére is érdemes egy pillantást vetni.


Jelentős fejlődés az '60-'70-es években

Jó ötven évvel később jelentősebb fejlesztések történtek, amelyek azonban még nem vitték sikerrel a piacra az elektromos rollereket.

Egy Union Carbide nevű cég alkáli cellákkal próbálkozott az elektromotor meghajtásával. Karl Kordesch elnevezésű feltaláló pedig egy olyan hibrid rollert épített, amely 40 km távolságot tudott megtenni.

Az Auranthic Corp nevű kis cég 1974-ben megépítette a "töltő" ("the charger") elnevezésű járművét, amely 80 km/h sebességet ért el. A piacképes elektromos roller építésével több cég is megpróbálkozott, azonban továbbra sem sikerült átütő eredményt elérni.


2000-es évek áttörése

A modern elektromos rollerek az elmúlt 10 évben is jelentős fejlődésen mentek át, mind a biztonságos közlekedés (LED lámpák, motorfék), mind az akkumulátorok, mind a meghajtás területén.

A meghajtás terén az első kerékbe integrált, kis méretű elektromotorok jelentettek nagy ugrást.

Az akkumulátorok energiasűrűsége javult nagy mértékben, így egységnyi kapacitás jóval kisebb méretben érhető el. Nem mellesleg az aksik tölthetősége is sokat fejlődött, valamint az elmúlt kb. 15 évben az ára is 80-85%-ot esett.

Mindezek eredményeként jól irányítható, megbízható, könnyű eszközöket sikerült nagy mennyiségben gyártani.


Másik jelentős előre lépés az úgynevezett flotta operátorok megjelenése volt, melynek köszönhető nagy mennyiségben, és a kezdeti befektetés (vásárlás) nélkül is széleskörben elérhetővé váltak az elektromos rollerek. Ehhez természetesen szükséges volt az okos telefonok és az azokon keresztül elérhető mobil appok elterjedésére is.


Elektromos rollerek a közlekedésben

Az elektromos rollerek megjelenése nem véletlen az utóbbi időben, ugyanakkor még nem sikerült minden aspektusát kellő mélységben feltérképezni. A kezdeti egyértelmű optimizmus mellett azért megjelentek a kétkedő és negatív hangok is a témában.

Az mindenesetre egyértelmű, hogy ha a rolerrekkel sikerülhet csökkenteni az autó használatot, vagy úgy általában az üzemanyaggal hajtott járművek használatát, az elsősorban a városi környezetben előnyös lehet a károsanyag kibocsátás csökkenésével.

Egy amerikai kutatás eredményei szerint az az USA nagyvárosaiban az 5 mérföld alatti utak 60%-át kerékpárral vagy rollerrel teszik meg az emberek, és ezen belül a rollerek aránya kétszeresen is meghaladja a kerékpárt.


Másrészről az emberek idejének felértékelődésével továbbra is erős az igény a passzív idő, pl. utazás, gyaloglás, stb. csökkentésére. A városon belüli, illetve pl. nagyobb iparterületeken történő közelekedés problémája az ún. "utolsó kilométer probléma" (last mile problem), a közlekedési hálózatban a csomóponttól a végcélig történő eljutás. Természetesen mondhatjuk, hogy ezek gyalog könnyen megtehetők, hiszen jellemzően maximum pár kilométerről van szó, de ha emiatt jelentős tömegek inkább az autót választják, akkor ennek hatása valójában a teljes közlekedési rendszerre kiterjedhet.


A SHIFT küldetése, hogy ezeket a mikroutakat segítsen megoldani, vállalatok és egyéb szervezetek részére. Legyen szó nagyméretű iparterületről, üzemcsarnokról, vagy városon belüli közlekedésről, a SHIFT elektromos rollerekkel a kollégák a cég saját flottáját használhatják, mindig üzemkész állapotban.

Az e-rollerek jövője, mi várható

A városi közlekedési rendszerek túlterheltsége miatt évtizedek óta folyamatosan téma, hogy valamiféle jelentős innovációra szükség van és a dolgok állása szerint az elektromos roller alkalmas eszköz lehet egy komolyabb átalakulás indukálására. Ugyanakkor még több olyan tényező is látszik, amelyek megoldása még várat magára.


Nem lehet elmenni a szabályozás hiánya és változatossága mellett. Indokolt mind a rollerek közlekedési kategóriába sorolása, a vonatkozó biztonsági és közlekedési szabályok lefektetés, a jogosult felhasználói kör meghatározása, mind pedig ezen szabályok nemzetközi összehangolása. A magyar szabályozás még várat magára. Tekintve, hogy pl. a járványügyi helyzetben az elektromos rollerek a városon belüli tömegközlekedésnek is jó alternatívái lehetnek, és a nemzetközi példák szerint is egyre több országban igyekeznek tiszta vizet önteni a pohárba, reméljük, hogy a hazai szabályozás is mielőbb megszületik.


Másrészről az általános infrastruktúrában is jól ki kell jelölni a rollerek helyét. Jelenleg inkább tiltás szempontú a megközelítés, arról rendelkezik a szabályozó, hogy hol nem közlekedhetünk rollerrel. Ahogyan a kerékpárosokban állandó az igény a számukra kijelölt utak bővítésére, úgy igaz ez a rolleresekre is. Hiszen a városi tereink jóval nagyobb részét adtuk át a gépjárműveknek, mint a kerékpároknak. Ahogy arra Vitézy Dávid, korábbi BKK vezér is felhívta a figyelmet:

"persze, zavaró egy-egy járda közepén hagyott roller, na de vegyük már észre, hogy a járda mellett vagy néha a kellős közepén többtonnás fémdobozok állnak, amit jószerivel ugyanúgy egy ember használ. Lássuk a fától az erdőt!"



Források: Wikipedia, Eixoduro,

3,937 views0 comments
Post: Blog2_Post
bottom of page